چهارشنبه, ۲۴مرداد , ۱۳۹۷
صفحات خورشیی

صفحات خورشیدی به جای آسفالت

هرگاه صحبت از دوچرخه‌سواری به میان می‌آید بی‌اختیار به یاد هلند می‌افتیم. در این کشور استفاده از دوچرخه چیزی فرا‌تر از عادت است. اکنون خبر می‌رسد در این کشور نخستین خیابان مخصوص دوچرخه جهان ساخته شده که دوچرخه به جای حرکت بر روی آسفالت از روی صفحات خورشیدی عبور می‌کند.

به گزارش مهر، این خیابان که در شهر شمالی «زانستاد» هلند واقع شده و بیشتر شبیه مسیر ویژه حرکت دوچرخه است.

محققان خوش ذوقی که این ابتکار عمل را ارایه کرده‌اند از عنوان SolaRoad برای این خیابان استفاده کرده‌اند.

در این خیابان مدرن به جای استفاده از آسفالت یا بتن، از نسل جدیدی و پیشرفته صفحات خورشیدی استفاده شده که در برابر باران، برف و شرایط سخت دمایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند واز همه مهم‌تر اینکه به‌راحتی وزن دوچرخه، دوچرخه‌سوار و عابران پیاده را تحمل می‌کنند، بدون آنکه خللی در عملکردشان ایجاد شود.

این خیابان گرچه تنها ۷۰ متر درازا دارد اما در نوع خود در دنیا بی‌نظیر بوده و توجه کار‌شناسان زیادی از سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

به گفته محققان هلندی، الکتریسیته‌ای که از فعالیت این صفحات تولید و ذخیره می‌شود برای تأمین روشنایی سه خانه کافی است.

این محققان در نظر دارند در آینده این ایده خلاقانه را برای معابر ویژه سایر وسایل نقلیه توسعه دهند که در این صورت نه تنها می‌توان برق مورد نیاز خانه‌های بیشتری را تأمین کرد بلکه بدین ترتیب می‌توان الکتریسیته مورد نیاز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را نیز تولید کرد.

Sola Road؛ مسیری خورشیدی که بیش از انتظارات انرژی تولید کرده است

تاکنون بیش از ۹۸۰۰ کیلووات ساعت انرژی توسط مسیر دوچرخه سواری سولارود تولید شده است. در شرایطی که استفاده از پنل‌های خورشیدی روی پشت بام‌ها در حال حاضر هزینه ساخت و ساز کمتری به همراه دارد و همچنین می‌تواند نیروی بیشتری نسبت به پسر عموهای زمینی خود تولید کند، اما طراحان سولارود متقاعد شده‌اند که به کارگیری این سیستم‌ها در زیرساخت‌های موجود مسیری است که پیش روی ما قرار دارد.

صفحات خورشیدی به جای آسفالت

یک سال از زمانی که مسیر دوچرخه سواری نوآورانه «سولارود» در شهر کرومنی، هلند نصب شده است، می‌گذرد. این مسیر به پنل‌های خورشیدی مجهز شده و نتایج کسب شده از آن شگفتی طراحان را به همراه داشته است.

طی یک سال گذشته، این مسیر ۷۰ کیلووات ساعت در هر متر مربع برق تولید کرده است طراحان سولارود امیدوارند موفقیت این مسیر شهرهای بیشتری را برای به کارگیری چنین ایده‌ای و استفاده از جاده‌های موجود برای جمع آوری انرژی ارزان و پایدار تشویق کند. شهرهایی که در زمینه مسیرهای مجهز به پنل خورشیدی سرمایه گذاری می‌کنند می‌توانند در کمترین حالت برق مورد نیاز چراغ‌های خیابانی را تامین کنند. افزون بر آن، امکان شارژ خودروهای الکتریکی و ذخیره انرژی خورشیدی در شبکه سراسری برق محلی نیز از دیگر کاربردهای آن‌ها محسوب می‌شوند. تیم سولارود به منظور تقویت پنل‌های خورشیدی زمینی خود توسعه پوششی جدید و ارتقا یافته برای آن‌ها را دنبال می‌کند.

صفحات خورشیی

واکنش مردم به این مسیر دوچرخه سواری خورشیدی نیز جالب توجه بوده و بیشتر آن‌ها حتی متوجه تفاوت آن با یک مسیر دوچرخه سواری عادی نشده‌اند. این دقیقا‌‌ همان چیزی است که تیم سولارود هدف قرار داده و به آن دست یافته است.

منبع:مهر

کانال تلگرامی دیده بان انرژی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *